Thursday, January 21, 2010

KONVENSYEN PEMIKIRAN HASSAN AL-BANNA : DALAM MELAKAR AGENDA BANGSA



Sebagai sebuah NGO Islam, ISMA merasa amat terpanggil untuk mengemukakan pandangan dan kerangka fikrah dari perspektif yang bebas dan berasaskan kepentingan survival Islam dan umat Melayu. Oleh itu satu konvensyen pemikiran As-Syahid Imam Hasan Al-Banna akan diadakan pada bulan Januari 2010. Semua dijemput hadir.

TARIKH: 30 JANUARI 2010
TEMPAT: DEWAN SRI SARJANA, UNIVERSITI TENAGA NASIONAL (UNITEN), KAMPUS PUTRAJAYA
ANJURAN: IKATAN MUSLIMIN MALAYSIA

Agenda
8.00 – 8.30 pagi - Pendaftaran peserta
8.30 – 8.45 pagi - Ucapan Alu-Aluan
9:00 – 10.00 pagi -Perasmian
10.00 – 10.30 pagi - Minum pagi
10.30 – 11.30 pagi - Ucaptama
11.30 – 12.40 - pagi Kertas Kerja I : “Pemikiran Hasan al-Banna dan Ideologi Barat: Pertembungan Antara dua aliran” oleh Ustaz Mohd Rusdi bin Haji Alias
12.40 – 2.30 ptg - Solat & makan tengahari
2.30 – 3.40 ptg - Kertas Kerja II : “Pandangan Hasan Al-Banna Terhadap Agenda Pembangunan Ummah Dan Pelaksanaannya Di Malaysia” oleh Ustaz Mohd Hazizi bin Hj Ab. Rahman
3.40 – 3.50 ptg - Selingan video
3.50 – 5.00 ptg - Kertas Kerja III : “Menilai Kemelut Politik Tempatan Berdasarkan Maqasid Syarak” oleh Ustaz Muhammad Fauzi bin Asmuni
5.00 – 5.30 ptg - Pembentangan Resolusi & Penutupan Majlis

Objektif Konvensyen
• Memberikan kefahaman tentang manhaj perubahan Islam.
• Memberi kesedaran tentang kepentingan aspek Maqasid Syarak dalam menilai situasi politik semasa.
• Memberikan tasawur agenda perubahan yang jelas, praktikal dan berkesan.
• Mengukuhkan kesedaran dan keyakinan mengenai pilihan penyelesaian Islam terhadap kemelut umat

____________________________________________________________________

SIAPA HASSAN AL-BANNA?

Hasan al Banna merupakan seorang tokoh umat Islam yang menghidupkan isu Palestin. Beliau berjaya menjadikan Palestin sebagai isu utama umat Islam. Ini merupakan salah satu pendapat yang dilontarkan dalam seminar yang diadakan di Pusat Kajuan dan Penelitian Palestin di Gaza. Tema seminar ialah “60 tahun Syahidnya Imam Hasan al Banna”. Acara ini dihadiri para ulama dan pemimpin lembaga dan organisasi Islam dan nasional serta para pemikir Islam.

Dr. Muhammad al Hindi, pemimpin Jihad Islam dan juga pengarah Pusat Kajian dan Penelitian Palestin, mengungkap peranan Hasan al Banna dalam isu Palestina. Al Hindi mengatakan, “Imam Hasan al Banna menjadikan Palestin sebagai tumpuan perhatian dan istimewa. Beliau menganggapnya sebagai isu bersama umat Islam. Al Hindi menyatakan Imam al Banna amat mengetahui konflik di Palestin. Al Banna juga menyebutkan dunia Barat dan Yahudi bekerjasama menghancurkan Palestin.

Al Hindi menambahkan, “Pada tahun 1947, Imam al Banna menolak pembahagian wilayah yang dikeluarkan PBB. Dia menyampaikan seruan kepada seluruh umat dan Ikhwan secara khusus untuk menunaikan kewajiban jihad di Palestin. Al Banna mengatakan, “Al Ikhwan al Muslimun akan mencurahkan nyawa dan dana mereka dalam jihad mempertahankan setiap jengkal tanah Palestin.

Al Hindi menyambung lagi, “Pada tahun 1948, ketika deklarasi negara Zionis-Israel, Imam al Banna mengambil keputusan menghantar mujahidin dari Ikhwan ke Palestin. Meskipun ketika itu Zionis Israel mempunya i kekuatan yang kuat, al Banna tetap mengirim mujahidin dalam rangka menunaikan kewajiban.

Sementara itu Dr. Abdul Aziz Sakaki mengatakan, “Imam al Banna telah mencipta dakwah yang menyebar di seluruh pelosok dunia. Dialah orang pertama yang menghidupkan isu Palestin yang ketika itu tidak seorang pun mengetahui tentangnya. al Banna turut memimpin perang di Palestin. Al Banna akhirnya syahid disebabkan para pengkhianat.

sumber : COMES
penterjemah : Abu Awatif

______________________________________________________________________

*** Setiap usaha yang dijalankan oleh gerakan yang diterajui Hassan al-Banna mendapat tentangan hebat yahudi bahkan dari kalangan tali barut barat yang menghukum pemikirannya sebagai amat berbahaya bahkan syirik. Tetapi siapakah yahudi zionis ini yang berhak meletakkan kesesatan terhadap orang yang berjihad mempertahankan Islam? Kalaupun kita tidak pernah ambil kisah isu2 di palestin dan isu2 jihad, menjadi kewajipan kita menyokong kefahaman yang jelas sekali sejajar dengan al-Quran dan sunnah bahkan mengajak kita menjadi ummat yang tidak kaku terhadap isu dunia Islam. Jom pakat g ramai-ramai ke KOBANA, semoga bertambah kefahaman tentang peri pentingnya pemikiran ulama yang banyak mengorbankan masa waima nyawanya untuk agama Allah.

*** Alhamdulillah di Malaysia sudah ada aman palestin yang diasaskan ISMA...

***HAMMAS masih berusaha mempertahankan Baitulmaqdis hingga saat ini. Sesungguhnya mereka perlukan bantuan ummat Islam seluruh dunia. Bahkan isu ini tidak pernah kering... darah syuhada' masih mengalir di bumi Palestine. Apa sumbangan kita?

1 comment:

  1. dear blogger,

    ^^v i am happy that you inform me of this. if i am well and dont have sudden unplanned stuff come out, i might go, if things were to happen, unexpectly, i might not might.

    it sounded interesting. but dont you have a wedding to go to on that day? you're not going to go?

    what is the fees? is it free? does it really start at 8.00? will it be crowded?? i am a phobic. i cant stand crowded places. will it be cold? what should we wear?? do i have to bring anything?

    will there be any activity or will we just sit (stand??) and listen to speeches?? i must know all this...it is important...^^v

    from
    a concern viewer...

    ReplyDelete