Monday, January 11, 2010

HAMBA



HAMBA

Sungguh aku hamba yang kadang kala pelupa, selalu lalai, seringkali bertangguh.. walhal seorang hamba tidak selayaknya begitu. Betapa nikmat yang diberi bagai tiada takungan yang mampu menadahnya, bak kata pepatah 'kecil tapak tangan nyiru ditadahkan'.. namun kebajikan yang Tuhan-ku beri lebih dari itu, confirm2 tak muat nyiru(bahasa kelantan;bade-untuk menampi), lebih dari luasnya bumi yang kupijak.. sungguh setiap denyut nadiku dipenuhi nikmat dan rahmat.. namun sedikit sekali syukurku, ringan sekali amalanku, bahkan lalainya aku untuk kembali mengingat statusku.. aku hamba, yang sepatutnya bertungkus lumus berkhidmat untuk Tuhan-ku, seharusnya sentiasa menunjukkan ketaatan yang tiada tolak bandingnya. Bahkan aku wajib menyampaikan amanah Tuhan-ku..... ALLAHUMMA A-INNI A'LA ZIKRIKA WASYUKRIKA WAHUSNI I'BADATIK... aku HAMBA ALLAH.

Asmah Alias-11 Jan 2010

________________________________________________________
* Kawan saya pulang dari Mekah bercerita.. ketika berada dalam lif untuk ke bilik tempat menginap, ada beberapa orang makcik bersembang dengan suara kuat. Keadaan itu tak disenangi oleh seorang wanita usia sekitar 40-an yang kelihatan 'high class'. "Ting!" Pintu lif terbuka. Sebelum melangkah keluar ke kamarnya, sempat si wanita tadi mencemuh perlahan "Huh, orang kampung!" ... Pengajarannya.. orang yang ingat statusnya hanya seorang HAMBA seharusnya malu memandang rendah kepada orang lain. Semuanya hamba2 belaka... Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment