Wednesday, March 9, 2011

INNALLAHAMA'ANA

KEBAHAGIAAN ITU LETAKNYA PADA SIFAT SYUKUR DAN SABAR




Bagaimana jika anda ke hospital disebabkan sakit-sakit biasa, tiba-tiba DR memberi perkhabaran "anda menghidap kanser tahap empat. Mungkin tiada harapan sembuh".

Atau anda sedang bergelak ketawa bersama anak-anak di rumah, tiba-tiba mendapat panggilan telefon "maaf, saya inspektor Ahmad, suami anda terlibat kemalangan maut".

Apa reaksi pertama anda? Tentu sekali terasa bagaikan dihempap dengan batu konkrit yang besar, lemah segala urat saraf, nadi bagaikan terhenti, terasa hilang punca, jarum2 saat pada jam bagaikan tidak berdetik, akal terasa kosong tetapi jiwa terasa sesak dan kacau.

ADAKAH MEMANG BEGITU LUMRAH MANUSIA?

Sebilangan besar manusia mengeluh bila ditimpa musibah. Bahkan ramai yang hilang arah bila diuji dengan kesakitan dan kematian insan tersayang. Bila mendapat berita tentang bencana yang menimpa, terus lemah longlai, hilang semangat, yang tinggal hanya sedih dan kecewa. Memang tidak dinafikan itulah latah manusia, bilamana Allah menarik sedikit nikmat yang dikurniakan kepada mereka. Setelah kesekian kali ditabahkan kaum keluarga dan teman-teman, ditiup kekuatan oleh rakan taulan.. barulah akhirnya manusia akan mendapat kekuatan semula.. Bangkit setelah sekian lama berteleku dalam kesedihan yang membuntukan.. Bagaimanakah untuk mendapat tingkat kesabaran tertinggi? Sebagaimana yang disebut Khalifah Umar, "kesabaran paling tinggi adalah kamu sabar sebaik sahaja menerima musibah". Maknanya, detik pertama menerima perkhabaran itu, terus sahaja bersabar dan mengucapkan 'inna lillahi wainna ilaihi raaji'uun'.

"Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan “sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya lah kami kembali”. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari tuhannya dan mereka ialah yang mendapat petunjuk."(Al-baqarah 156-157)

Untuk benar-benar mendapat tahap kesabaran yang tinggi bukanlah perkara yang mudah. Perlu bagi kita memahami hakikat kehidupan kita di muka bumi ini.

"Dia (Allah) yang mencipta kematian dan kehidupan bertujuan untuk menguji siapakah di kalangan kamu yang paling baik amalannya."

Allah telahpun memberikan kita nikmat kehidupan. Samaada lama atau sekejap, suka atau duka, segalanya adalah ketentuan Allah terhadap makhluk. Bahkan setiap ujian itu adalah untuk menjadikan kita seorang hamba yang berserah diri kepada Allah.

"... dan Allah [berbuat demikian] untuk menguji apa yang ada di dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang berada di dalam hatimu.” (QS. Ali ‘Imran [3]: 154)

Seringkali kita mengakui tentang keimanan kita. Terlibat dengan dakwah Islam, perpakaian dengan adab2 muslim yang soleh, bercakap dengan tutur kata yang sopan dan berakhlak dengan akhlak yang mulia. Tetapi sejauh mana keimanan kita, bukan hanya diukur dengan perkara zahir yang dapat dilihat oleh penglihatan manusia semata-mata.

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan: "Kami telah beriman", sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta." (QS Al-Ankabut: 2~3)

Apabila ditimpa ujian yang dahsyat, ingatlah bahawa Allah telah menyediakan kebaikan yang berlipat kali ganda di sebaliknya.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (QS Al-Baqarah: 216)

Sekiranya kita bersabar dan berserah kepada Allah, maka nilaiannya amat besar di sisi Allah.

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman." (QS Al-Imran: 139)

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran dan perteguhkanlah kekuatanmu serta patuhlah kamu kepada Allah supaya, kamu beruntung (mencapai kemenangan)." (QS Al-Imran: 200)

Setiap kali kesedihan itu datang bertamu, ingatlah Allah tempat kita bergantung harapan.

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (QS Al-Baqarah: 45)

Merayu dan berdoalah kepada Allah. Jangan sekali-kali berputus asa.


"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (QS Yusuf: 12)

Kerana Allah pasti telah menyediakan pulangan dan kebaikan yang melimpah ruah disebalik kesulitan yang telah dihadapi.

“Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,(Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan” (Al Insyirah: 5-6)

Jangan memandang kepada kesenangan orang lain disekeliling kita sebagai ukuran kepada kelemahan dan kekurangan kehidupan kita. Kerana sesungguhnya mereka juga sedang diuji.

“Dan janganlah engkau tujukan pandangan matamu kepada kenikmatan yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka, (sebagai) bunga kehidupan dunia, agar Kami uji mereka dengan (kesenangan) itu. Kurnia Tuhanmu lebih baik dan lebih kekal.” (Thoha: 131)

"Dan Demikianlah telah Kami uji sebahagian mereka (orang-orang kaya) dengan sebahagian mereka (orang-orang miskin), supaya (orang-orang yang kaya itu) berkata: "Orang-orang semacam inikah di antara kita yang diberi anugerah Allah kepada mereka?" (Allah berfirman): "Tidakkah Allah lebih mengetahui tentang orang-orang yang bersyukur (kepadaNya)?" (al-An'am: 53)

Sesungguhnya kita perlu ingat bahawa segala harta, suami, isteri dan anak-anak serta ahli keluarga yang lainnya adalah ujian Allah semata.

"Dan Ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cubaan dan Sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar." (Al Anfal:28)

Kadang-kala, ujian Allah tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menyedarkan kita serta mengembalikan sifat-sifat kehambaan dalam diri kita. Jika tidak, mudah sekali kita terlupa dan hanyut dengan mehnah dunia.

"Maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru Kami, Kemudian apabila Kami berikan kepadanya nikmat dari Kami ia berkata: "Sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah kerana kepintaranku". Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak Mengetahui." (Az-Zumar:49)

Kemudian Allah berikan sedikit ujian supaya kita kembali kepada 'DIA'.

“Dan Kami timpakan kepada mereka azab supaya mereka kembali ke jalan yang benar”(Az-Zukhruf : 48)

Dan sebenarnya, Allah telah menjadikan segala ujian itu jambatan untuk kita ke syurga.

“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). (Al-Baqarah : 214)

Ingatlah.. hidup di dunia hanya sementara, akhirnya kita akan ke sana jua..

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). dan Hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan."(Al Anbiya:35)

Sentiasalah berdoa kepada Allah agar kita menjadi hamba yang syukur dengan nikmatNya dan mampu menghadapi setiap ujianNya dengan sabar. Sesungguhnya, hanya Allah sebaik-baik penolong.

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap golongan yang kafir."(Al Baqarah:286)

Lihatlah nikmat di sekeliling kita, jadilah hamba yang bersyukur, jangan putus asa hanya dengan sedikit ujian daripada Allah. Apabila ditimpa musibah, redha dan berserahlah kepada Allah, Sesungguhnya Allah bersama kita. "Innallaha ma'ana"

WALLAHUA'LAM.

No comments:

Post a Comment