Thursday, January 28, 2010

IMPIKANLAH!!!

Suatu ketika Khalifah Umar berkata kepada sahabatnya: ” Impikanlah” Seorang pemuda berkata: ” Aku mengimpikan jika sekiranya negeri ini dipenuhi dengan emas lalu aku infakkan pada jalan Allah.” Khalifah Umar berkata lagi: “Impikanlah”. Seorang pemuda berkata: “Aku mengimpikan jika negeri ini dipenuhi dengan batu permata lalu aku infakkan pada jalan Allah.” Khalifah Umar berkata lagi: “Impikanlah”. Mereka berkata: “Kami tidak tahu apa yang hendak dikatakan wahai Amirul Mukminin” Khalifah Umar pun berkata:

“Aku mengimpikan negeri ini dipenuhi RIJAL seperti Abu Ubaidah al Jarrah, Muaz bin Jabal dan Salim (hamba Abu Huzaifah). Lalu aku meminta tolong dari mereka untuk meninggikan kalimah Allah”.

Abdullah bin Mas’ud r.a juga mengatakan: “Barangsiapa di antara kalian yang ingin meneladani, hendaklah kalian meneladani para Sahabat Rasulullah saw. Kerana sesungguhnya mereka adalah ummat yang paling baik hatinya, paling dalam ilmunya, paling sedikit bebannya dan paling lurus petunjuknya serta paling baik keadaannya. Suatu kaum yang dipilih Allah untuk menemani Nabi-Nya, untuk menegakkan agama-Nya, maka kenalilah keutamaan mereka serta ikutilah atsar-atsarnya, karana mereka berada di jalan yang lurus.” [Dikeluarkan oleh Ibnu Abdil Baar dalam kitabnya Jami’ Bayanil Ilmi wa Fadhlih II/947 no. 1810, tahqiq Abul Asybal Samir az-Zuhairy]


___________________________________________________________________
***Alangkah bertuahnya kira masih ada rijal(pemuda) yang berusaha meninggikan kalimah Allah dengan sepenuh jiwanya bahkan sanggup menginfakkan seluruh kehidupannya di jalan Allah.

Thursday, January 21, 2010

KEDAI NASI ARAB SHAH ALAM



Semalam ke kedai nasi arab seksyen 7 Shah Alam... anak2 usrah yg bawa.. mula2 tengok appearence nasinya kurang menarik.. tp bila makan ok sgt rasanya.. rasa mcm berada di bumi anbiya'.. dengan daging kambing yang sangat lembut dan ayam yang berempah.. tambah pula salad segar (tak sempat ambil gambar) dan sup rempah.. cuma supnya ada rasa kunyit (pelik sket). kalau minat dengan teh arab bleh pesan teh arab berpudina. Cuma rasa tehnya sangat manis, kalau nak bleh minta kurang gula. makanannya disediakan dalam talam tapi pinggan disediakan.. so tak perlu nk duduk dalam halaqah keliling talam. ceduk2 masuk pinggan.. cumanya talamnya tak berapa sesuai,lebih elok kalau talam aluminium.. nampak lebih menarik.. kalau nak cuba boleh datang ke seksyen 7 shah alam.. sebelah dengan unisel. Agak2 nya dulu Rasulullah pun makan nasi arab jugak ke? Yang pasti, ikutlah akhlak nabi ketika makan, minum, muamalat dan sebagainya... Semoga mendapat syafa'at baginda kelak.. insyaAllah.

KONVENSYEN PEMIKIRAN HASSAN AL-BANNA : DALAM MELAKAR AGENDA BANGSA



Sebagai sebuah NGO Islam, ISMA merasa amat terpanggil untuk mengemukakan pandangan dan kerangka fikrah dari perspektif yang bebas dan berasaskan kepentingan survival Islam dan umat Melayu. Oleh itu satu konvensyen pemikiran As-Syahid Imam Hasan Al-Banna akan diadakan pada bulan Januari 2010. Semua dijemput hadir.

TARIKH: 30 JANUARI 2010
TEMPAT: DEWAN SRI SARJANA, UNIVERSITI TENAGA NASIONAL (UNITEN), KAMPUS PUTRAJAYA
ANJURAN: IKATAN MUSLIMIN MALAYSIA

Agenda
8.00 – 8.30 pagi - Pendaftaran peserta
8.30 – 8.45 pagi - Ucapan Alu-Aluan
9:00 – 10.00 pagi -Perasmian
10.00 – 10.30 pagi - Minum pagi
10.30 – 11.30 pagi - Ucaptama
11.30 – 12.40 - pagi Kertas Kerja I : “Pemikiran Hasan al-Banna dan Ideologi Barat: Pertembungan Antara dua aliran” oleh Ustaz Mohd Rusdi bin Haji Alias
12.40 – 2.30 ptg - Solat & makan tengahari
2.30 – 3.40 ptg - Kertas Kerja II : “Pandangan Hasan Al-Banna Terhadap Agenda Pembangunan Ummah Dan Pelaksanaannya Di Malaysia” oleh Ustaz Mohd Hazizi bin Hj Ab. Rahman
3.40 – 3.50 ptg - Selingan video
3.50 – 5.00 ptg - Kertas Kerja III : “Menilai Kemelut Politik Tempatan Berdasarkan Maqasid Syarak” oleh Ustaz Muhammad Fauzi bin Asmuni
5.00 – 5.30 ptg - Pembentangan Resolusi & Penutupan Majlis

Objektif Konvensyen
• Memberikan kefahaman tentang manhaj perubahan Islam.
• Memberi kesedaran tentang kepentingan aspek Maqasid Syarak dalam menilai situasi politik semasa.
• Memberikan tasawur agenda perubahan yang jelas, praktikal dan berkesan.
• Mengukuhkan kesedaran dan keyakinan mengenai pilihan penyelesaian Islam terhadap kemelut umat

____________________________________________________________________

SIAPA HASSAN AL-BANNA?

Hasan al Banna merupakan seorang tokoh umat Islam yang menghidupkan isu Palestin. Beliau berjaya menjadikan Palestin sebagai isu utama umat Islam. Ini merupakan salah satu pendapat yang dilontarkan dalam seminar yang diadakan di Pusat Kajuan dan Penelitian Palestin di Gaza. Tema seminar ialah “60 tahun Syahidnya Imam Hasan al Banna”. Acara ini dihadiri para ulama dan pemimpin lembaga dan organisasi Islam dan nasional serta para pemikir Islam.

Dr. Muhammad al Hindi, pemimpin Jihad Islam dan juga pengarah Pusat Kajian dan Penelitian Palestin, mengungkap peranan Hasan al Banna dalam isu Palestina. Al Hindi mengatakan, “Imam Hasan al Banna menjadikan Palestin sebagai tumpuan perhatian dan istimewa. Beliau menganggapnya sebagai isu bersama umat Islam. Al Hindi menyatakan Imam al Banna amat mengetahui konflik di Palestin. Al Banna juga menyebutkan dunia Barat dan Yahudi bekerjasama menghancurkan Palestin.

Al Hindi menambahkan, “Pada tahun 1947, Imam al Banna menolak pembahagian wilayah yang dikeluarkan PBB. Dia menyampaikan seruan kepada seluruh umat dan Ikhwan secara khusus untuk menunaikan kewajiban jihad di Palestin. Al Banna mengatakan, “Al Ikhwan al Muslimun akan mencurahkan nyawa dan dana mereka dalam jihad mempertahankan setiap jengkal tanah Palestin.

Al Hindi menyambung lagi, “Pada tahun 1948, ketika deklarasi negara Zionis-Israel, Imam al Banna mengambil keputusan menghantar mujahidin dari Ikhwan ke Palestin. Meskipun ketika itu Zionis Israel mempunya i kekuatan yang kuat, al Banna tetap mengirim mujahidin dalam rangka menunaikan kewajiban.

Sementara itu Dr. Abdul Aziz Sakaki mengatakan, “Imam al Banna telah mencipta dakwah yang menyebar di seluruh pelosok dunia. Dialah orang pertama yang menghidupkan isu Palestin yang ketika itu tidak seorang pun mengetahui tentangnya. al Banna turut memimpin perang di Palestin. Al Banna akhirnya syahid disebabkan para pengkhianat.

sumber : COMES
penterjemah : Abu Awatif

______________________________________________________________________

*** Setiap usaha yang dijalankan oleh gerakan yang diterajui Hassan al-Banna mendapat tentangan hebat yahudi bahkan dari kalangan tali barut barat yang menghukum pemikirannya sebagai amat berbahaya bahkan syirik. Tetapi siapakah yahudi zionis ini yang berhak meletakkan kesesatan terhadap orang yang berjihad mempertahankan Islam? Kalaupun kita tidak pernah ambil kisah isu2 di palestin dan isu2 jihad, menjadi kewajipan kita menyokong kefahaman yang jelas sekali sejajar dengan al-Quran dan sunnah bahkan mengajak kita menjadi ummat yang tidak kaku terhadap isu dunia Islam. Jom pakat g ramai-ramai ke KOBANA, semoga bertambah kefahaman tentang peri pentingnya pemikiran ulama yang banyak mengorbankan masa waima nyawanya untuk agama Allah.

*** Alhamdulillah di Malaysia sudah ada aman palestin yang diasaskan ISMA...

***HAMMAS masih berusaha mempertahankan Baitulmaqdis hingga saat ini. Sesungguhnya mereka perlukan bantuan ummat Islam seluruh dunia. Bahkan isu ini tidak pernah kering... darah syuhada' masih mengalir di bumi Palestine. Apa sumbangan kita?

Wednesday, January 20, 2010

Petua bagi Ahli Maksiat

Suatu hari, seorang ahli hikmah, Ibrahim bin Adham didatangi oleh orang yang mengaku ahli maksiat. Ibrahim bin Adham memberikan nasihatnya, seraya berkata, "Jika ingin menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka tidak mengapa kamu meneruskan sikapmu yang gemar berbuat maksiat."

Mendengar perkataan Ibrahim, ahli maksiat dengan tidak sabar bertanya, "Ya Abu Ishaq (panggilan Ibrahim bin Adham), apa syarat-syaratnya?" Ibrahim bin Adham berkata,

"Pertama, jika ingin melakukan maksiat kepada Allah, janganlah kamu memakan rezeki-Nya." "Lalu aku harus makan dari mana? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?" kata sang ahli maksiat kehairanan. Ibrahim bin Adham berkata lagi, "Ya, kalau sudah menyedarinya, masih layakkah kamu memakan rezeki-Nya, sedangkan kamu melanggar perintah-perintah-Nya?”

Kemudian syarat yang kedua, kalau ingin bermaksiat kepada-Nya, maka janganlah kamu
tinggal di bumi-Nya. "Ya Abu Ishaq, kalau demikian, aku akan tinggal di mana? Bukankah semua bumi dan isinya ini kepunyaan Allah?" kata lelaki itu. "Ya Abdullah, renungkanlah olehmu, apakah masih layak memakan rezeki-Nya, tinggal pula di bumi Allah, sedangkan kamu masih hendak melanggar perintah-Nya?" kata Ibrahim. "Ya benar, " kata lelaki itu tertunduk malu.

Ibrahim bin Adham kembali berkata, "Syarat ketiga, kalau ingin juga bermaksiat, masih mahu makan rezeki-Nya, masih mahu tinggal di bumi-Nya, maka carilah suatu tempat yang tersembunyi dan tidak dapat dilihat-Nya.""Ya Abu Ishaq, mana mungkin Allah tidak melihat kita?" ujarnya. Sang ahli maksiat itu pun terdiam merenungkan petua-petua Ibrahim. Lalu ia kembali bertanya, "Ya Abu Ishaq, kini apa lagi syarat yang ke empat?"

"Kalau malaikat maut datang hendak mencabut ruhmu, katakanlah, "Tangguhkanlah kematianku. Aku ingin bertaubat dan melakukan amal sholeh." kata Ibrahim. "Ya Abu Ishaq, mana mungkin malaikat maut mahu mengabulkan permintaanku itu." jawab lelaki itu. "Baiklah ya Abu Ishaq, sekarang sebutkan apa syarat yang ke lima?" tanyanya lagi.

"Kalau malaikat Zabaniyah hendak membawamu ke neraka di hari kiamat, janganlah engkau ikut bersamanya." "Ya Abu Ishaq, jelas saja mereka (malaikat Zabaniyah) tidak akan mungkin membiarkan aku menolak kehendak-Nya." ujar lelaki itu.

"Kalau demikian, jalan apa lagi yang dapat menyelamatkanmu ya Abdullah?" tanya Ibrahim bin Adham. "Ya abu Ishaq, cukuplah! Cukup! Jangan engkau teruskan lagi, mulai detik ini aku mahu beristighfar dan mohon ampun kepada Allah. Aku benar-benar ingin bertaubat." ujar lelaki itu sambil menangis penuh penyesalan.

Rujukan : http://dakwah-buat-remaja.blogspot.com/2009/11/nasihat-ibrahim-bin-adham-untuk-ahli.html

______________________________________________________________________


*Jarang sekali singgah di kuburan.. menginsafi kita akan dikembalikan.. sedangkan sabda Rasulullah “orang yang paling bijak adalah orang yang paling banyak mengingati mati dan paling bersedia menghadapinya”.

Tuesday, January 19, 2010

WAKTU-WAKTU YANG MUSTAJABNYA DOA


(1). Sepertiga Akhir Malam
(Shahih Al-Bukhari, kitab Da'awaat bab Doa Nisfullail 7/149-150)

(2). Tatkala Berbuka Puasa Bagi Orang Yang Berpuasa
(Sunan Ibnu Majah, bab Fis Siyam La Turaddu Da'watuhu 1/321 No. 1775. Hakim dalam kitab Mustadrak 1/422. Dishahihkan sanadnya oleh Bushairi dalam Misbahuz Zujaj 2/17),

(3). Setiap Selepas Shalat Fardhu
(Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da'awaat 13/30. Dishahihkan oleh Al-Albani di dalam Shahih Sunan At-Tirmidzi 3/167-168 No. 2782).

(4). Ketika Saat Perang Berkecamuk
(Sunan Abu Daud, kitab Jihad 3/21 No. 2540. Sunan Baihaqi, bab Shalat Istisqa' 3/360. Hakim dalam Mustadrak 1/189. Dishahihkan Imam Nawawi dalam Al-Adzkaar hal. 341. Dan Al-Albani dalam Ta'liq Alal Misykat 1/212 No. 672).

(5). Sesaat ketika Hari Jum'at
(Shahih Al-Bukhari, kitab Da'awaat 7/166. Shahih Muslim, kitab Jumuah 3/5-6)

(6). Ketika Waktu Terbangun Tidur Pada Malam Hari Bagi Orang Yang Sebelum Tidur Dalam Keadaan Suci dan Berdzikir Kepada Allah
(Sunan Ibnu Majah, bab Doa 2/352 No. 3924. Dishahihkan oleh Al-Mundziri 1/371 No. 595)

(7). Doa Di antara Adzan dan Iqamah
(Sunan Abu Daud, kitab Shalat 1/144 No. 521. Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da'waat 13/87. Sunan Al-Baihaqi, kitab Shalat 1/410. Dishahihkan oleh Al-Albani, kitab Tamamul Minnah hal. 139)

(8). Doa Ketika Waktu Sujud di Dalam Shalat
(Shahih Muslim, kitab Shalat bab Nahi An Qiratul Qur'an fi Ruku' wa Sujud 2/48)

(9). Ketika Saat Sedang Hujan
(Mustadrak Hakim dan dishahihkan oleh Adz-Dzahabi 2/113-114. Dishahihkan oleh Al-Albani dalam Shahihul Jami' No. 3078).

(10). Ketika Saat Ajal Tiba
(Shahih Muslim, kitab Janaiz 3/38)

(11). Ketika Lailatul Qadar
(Tuhfatud Dzakirin hal. 56)

(12). Doa Ketika Hari Arafah
(Sunan At-Tirmidzi, bab
Jamiud Da'waat 13/83. Dihasankan oleh Al-Albani dalam Ta'liq alal Misykat 2/797 No. 2598)

RUJUKAN : http://almanhaj.or.id/index.php?action=more&article_id=101&bagian=0



__________________________________________________________________

*sungguh Allah Maha Pemurah sehinggakan hampir setiap waktu ada mustajabnya.. terpulang pada kesungguhan manusia untuk meraih hikmah yang jelas dan tersembunyi. Terkesan saya pada kata-kata Khalifah Umar...

“Aku tidak bimbang akan waktu mustajabnya doa, tapi aku bimbang seandainya tidak diberikan taufiq untuk berdoa” … Khalifah Umar al-Khatab

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepada mu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.” (Al-Baqarah:186)

Saturday, January 16, 2010

SATU HATI

"Tidak akan terkumpul dalam hati seorang hamba kekikiran dan keimanan" (maksud hadith)


bilamana cenderung hati kepada perkara2 lagha, nescaya khusyuk akan makin jauh.. andaikata hiburan menjadi teman seharian, sudah tentu al-Quran semakin dilupakan.. bahkan kehidupan yang gemar kepada maksiat menjauhkan manusia dengan ibadah.. sampaikan hati yang penuh dengan takabbur dan sombong pasti menghilangkan tawaddu'.. dan sikap boros menjauhkan qanaah serta hati yang zalim buat manusia lupa kepada belas ehsan.. Lemahnya manusia.. yang hanya-sanya memiliki satu hati.. yang padanya tidak boleh dikumpulkan dua cinta.. seandainya dunia menjadi matlamatnya, nescaya akhirat semakin dilupa.. alangkah baiknya seandainya matlamat dunia hanya di genggaman, namun akhirat tetap di dalam hati.

*** teringat saya pada satu analogi, andaikata kita memakan dua jenis makanan yang sangat manis, hanya satu sahaja kemanisan yang dapat dinikmati.. yang selebihnya akan merasa hambar.. kerana itu, setiap kali kita seronok dengan nikmat dunia, jangan dilupa destinasi akhirat yang mungkin semakin diabaikan.. Wallahua'lam

Thursday, January 14, 2010

Wajah Rasululullah

Saidina Ali bin Abi Talib berkata, " sesiapa yang baru melihat wajah Rasulullah s.a.w, nescaya dia akan merasa takut kerana kehebatan wajahnya. Tetapi apabila seseorang sudah bergaul lama dengan baginda, dia pasti akan merasa sangat sayang kepadanya." Dalam satu hadith, Rasulullah bersabda "Aku sangat serupa dengan Nabi Adam dan Nabi Ibrahim. Tetapi antara keduanya agak jauh perbezaannya." Enam orang nabi yang mempunyai bentuk wajah (iras) yang agak sama dengan Rasulullah ialah Nabi Idris, Nabi Ismail, nabi Ya'kub' Nabi Yusuf, Nabi Musa dan Nabi Harun as". Imam as-Syafei juga adalah dari keturunan Rasulullah dan datuknya as-Saib bin Abu Yazid juga memiliki iras wajah seperti Rasulullah.

Sedikit tentang sifat Rasulullah.. apabila berjalan, selalu kanak-kanak datang mengelilingi baginda kerana sifat penyayang. Apabila gembira, baginda senyum dengan seluruh hatinya, ketawanya adalah senyuman dan baginda tidak ketawa secara kuat. Apabila bertemu orang, baginda akan memberi salam terlebih dahulu sebelum orang sempat memberi salam. Baginda sangat kasih terhadap fakir miskin, anak yatim dan haiwan. Kalau berjalan, pandangan matanya lebih banyak ke bumi berbanding ke hadapan (rupanya, berjalan tunduk tu salah satu sunnah).. Baginda sangat memelihara pakaiannya agar sentiasa rapi dan bersih. Baginda juga sangat suka pakaian yang berwarna putih. Selain itu, wajah baginda sentiasa kelihatan bersih, bersinar dan bercahaya.

Rujukan : "Riwayat Rasulullah s.a.w : Sejarah dan perjalanan hidup Nabi Muhammad s.a.w". Gabungan beberapa buah kitab sirah nabi tulisan Maulana Syed Abul Hasan Ali An-Nadwi.

Monday, January 11, 2010

HAMBA



HAMBA

Sungguh aku hamba yang kadang kala pelupa, selalu lalai, seringkali bertangguh.. walhal seorang hamba tidak selayaknya begitu. Betapa nikmat yang diberi bagai tiada takungan yang mampu menadahnya, bak kata pepatah 'kecil tapak tangan nyiru ditadahkan'.. namun kebajikan yang Tuhan-ku beri lebih dari itu, confirm2 tak muat nyiru(bahasa kelantan;bade-untuk menampi), lebih dari luasnya bumi yang kupijak.. sungguh setiap denyut nadiku dipenuhi nikmat dan rahmat.. namun sedikit sekali syukurku, ringan sekali amalanku, bahkan lalainya aku untuk kembali mengingat statusku.. aku hamba, yang sepatutnya bertungkus lumus berkhidmat untuk Tuhan-ku, seharusnya sentiasa menunjukkan ketaatan yang tiada tolak bandingnya. Bahkan aku wajib menyampaikan amanah Tuhan-ku..... ALLAHUMMA A-INNI A'LA ZIKRIKA WASYUKRIKA WAHUSNI I'BADATIK... aku HAMBA ALLAH.

Asmah Alias-11 Jan 2010

________________________________________________________
* Kawan saya pulang dari Mekah bercerita.. ketika berada dalam lif untuk ke bilik tempat menginap, ada beberapa orang makcik bersembang dengan suara kuat. Keadaan itu tak disenangi oleh seorang wanita usia sekitar 40-an yang kelihatan 'high class'. "Ting!" Pintu lif terbuka. Sebelum melangkah keluar ke kamarnya, sempat si wanita tadi mencemuh perlahan "Huh, orang kampung!" ... Pengajarannya.. orang yang ingat statusnya hanya seorang HAMBA seharusnya malu memandang rendah kepada orang lain. Semuanya hamba2 belaka... Wallahua'lam

QALAM ULAMA' antara SYARIAT-THORIQAT-HAKIKAT-MAKRIFAT-


Kenal tak syeikh abdul Qadir Jilani? Kalau kenal, mungkin anda tahu yang beliau adalah ulama tersohor yang merupakan golongan ahli sufi yang terkenal. Beliau juga merupakan anak kepada Abu Soleh(dari keturunan cucu-cicit Rasulullah s.a.w dr. Saidatina Fatimah) dan ibunya ummu khair. Kata syeikh abdul Qadir, sesiapa yang mencari hakikat tanpa syariat adalah batal dan sesiapa yang mempelajari syariat tanpa hakikat itu adalah rugi. Bagaimana pemahaman kita tentang qalam ini? Di sini dinukilkan pendapat saya, mudah-mudahan inilah permulaan terbaik untuk mengajak diri saya sendiri dan sahabat melihat kepada keperluan ilmu syariat, thoriqat, ilmu hakikat seterusnya mengenal Allah. Wallahua’lam.

Sebenarnya mempelajari syariat adalah kewajipan kita. Syariat berkait rapat dengan perlaksanaan setiap rukun Islam dan Iman berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Syariat menurut metodologi ilmu Islam bererti apa sahaja yang ditetapkan oleh Allah SWT untuk para hambanya baik tentang akidah, ibadah, akhlak, muamalat dan apa sahaja tata hidup di dunia ini. Dengan pemahaman yang mendalam terhadap syariat Islam, sudah cukup menjadikan seseorang mukmin itu bertaqwa kepada Allah. Apabila berlakunya penyelewangan akidah dan sebagainya, tidak lain dan tidak bukan kerana jahilnya seseorang terhadap hukum syariat. Begitu juga bila berlaku maksiat dan kerosakan, juga disebabkan manusia jahil terhadap hukum syariat. Pendek kata semua fardhu ain dan fardhu kifayah terangkum dalam syariat. Sebelum kita pandang kepada orang lain, cuba semak diri kita sendiri, adakah kita ni dah settle bab-bab syariat ni? Bila orang tanya hukum itu dan ini, kita tahu tak? Dan bila kita sendiri menjalani kehidupan sehari-hari, kita tahu tak bezakan mana satu yang syubhah dan sebagainya? Sebagai contoh mudah, kita tahu tak hukum dalam solat, mana satu yang ab'ad atau tidak? mana satu takbir yang disunatkan dalam rukun? adakah sah membaca al-Fatihah tanpa Bismillah? boleh tak berimamkan orang yang solat sunat atau solat jamak sedangkan kita solat fardhu? bila kurang rakaat dan sedar selepas salam apa yang harus dibuat? dan banyak lagi persoalan syariat yang kawan2 di makmal selalu tanya. Ni belum masuk bab puasa, muamalat, harta pusaka, pengurusan jenazah dan sebagainya. Semuanya berkait dengan syariat. Adalah salah kalau kita fikir hanya ustazah je yang perlu tahu ni semua, dan kita tak perlu tahu... sedangkan tiada bezanya antara kita dengan ustazah di alam barzakh dan di mahsyar nanti. Kita semua akan disoal dengan soalan2 yang sama, takde la jawatan ustazah menyebabkan soalan yang ditanya susah sket sebab dia banyak tahu. Yang pasti perbezaan di sisi Allah adalah taqwa. Tak kira sape pun kalau nak jadi orang yang bertaqwa perlu arif dalam syariat Islam. Sebabnya kejahilan boleh menyebabkan kita tergelincir dari landasan agama. OK, ni baru bab syariat.. belum masuk thoriqat..

Sebenarnya orang yang belum menguasai syariat dengan sepenuhnya tidak akan mampu berada di atas thoriqat.. Ni bukan thoriqat yang sesat tu, yang ni maksud saya thoriqat Islam. Sebab ilmu thoriqat merupakan landasan yang dilalui oleh seorang Mukmin yang sangat memahami syariat untuk melihat hakikat sebenar setiap perkara yang ditentukan Allah. Sebagai contoh, sekiranya kita tak tahu rukun-rukun solat dengan sepenuhnya, kita tidak akan merasai hakikat kemanisan solat. Sebabnya bab syariat kita belum settle lagi. Yela, kalo dah bacaan tak sempurna, maksud bacaan tak difahami serta sunnat dan wajib dalam solat tak dapat dibezakan, bagaimana nak mendapat khusyuk?. Jalan ke arah mencapai hakikat dalam setiap hukum yang ditetapkan Allah itu dikenali sebagai ilmu thoriqat. Maka segala jalan yang ditentukan oleh syarak yang di bawa oleh Rasulullah SAW. seperti melaksanakan rukun fardhu, membanyakkan sembahyang sunat dan puasa dan zikirullah serta membanyakkan membaca dan mengkaji Al-Quran, memperdalami ilmu agama, berbuat kebajikan kepada golongan fakir dan lain-lain itu dikatakan "thoriqat", dan orang yang menjalankannya dan mengerjakannya mengikut syariat dinamakan "Ahli Thoriqat". Maka jelaslah dan nyatalah bahawasanya thoriqat itu terangkum dalam syariat dan tidak keluar daripada syariat Islam di mana ianya telah ditegaskan oleh Allah Taala dalam firmanNya dalam Surah Al-Hasyr ayat 7 yang bermaksud;

"Dan apa-apa yang telah dibawa oleh Rasulullah itu maka ambillah olehmu dan apa-apa yang ditegah olehnya, maka berhentilah daripada mengerjakannya".

Namun ada di kalangan ahli thoriqat di Malaysia (mereka ni ngaku ahli thoriqat) mudah terpesong atau sesat sebabnya mereka sendiri belum menguasai syariat. Apa yang saya pernah dengar dan baca, sesetengah ahli thoriqat ni (yang sesat) bila gi rumah tok guru siap boleh salam ngan cium lagi tangan isteri tok guru. Kononnya berada di atas thoriqat tapi ilmu syariat diorang tak tahu(hancur). Dari situ mereka mudah terpedaya dengan ajaran tok guru sebab diorang masih jahil bab-bab syariat. Ni baru thoriqat.. atas sket je dari syariat.. Tapi bagi orang2 yang benar2 ahli dalam bab syariat, mereka adalah orang-orang yang berada di atas landasan thoriqat yang benar.

Ok, beralih kepada ilmu hakikat.. apabila syariat seseorang tu dah faqeh atau ‘ahli’, dan menempuh jalan thoriqat dalam memahami setiap rukun, barulah akhirnya seseorang itu mampu melihat hakikat. Dalam setiap amal perbuatan dan segala kejadian alam, hakikatnya adalah Allah Taala kerana jika tidak wujud Allah Taala tentu sekali tiadalah wujud Alam ini dan segala macam isinya. Maka apa-apa yang ada pada makluk dan apa-apa yang terbit dari makhluk itu semuanya Allah Taala yang menjadikannya seperti firman Allah yang bermaksud;

"Dan bermula Allah itulah yang menjadikan kamu dan apa-apa yang kamu perbuatkan" (Surah As-Shofat: 96).

Maka zahir ayat ini menunjukkan bahawasanya hakikat bagi kita dan perbuatan kita ialah Allah Taala, bukan dari kita kerana makhluk tiada kuasa sekali-kali. "Kemana sahaja mereka memalingkan muka mereka, di situ ada Wajah Allah". Maka hendaklah beriman dan percaya dan mengi'tiqadkan bahawa sekelian perkara ini adalah kekuasaan Allah Taala, cuma zairnya sahaja disandarkan pada makhluk.

Untuk mencapai hakikat dan mengenal Allah Taala ini, maka ianya juga termasuk dalam tuntutan Syariat dengan mempelajari Ilmu Tauhid atau Ilmu Usuluddin atau Ilmu Sifat 20. Mana mungkin untuk mengetahui hakikat Allah Taala dan percaya, beriman dan beri'tiqad dengan i'tiqad yang sebenarnya sekiranya tiada Ilmu mengenai Ketuhanan. Demikian juga halnya kewajiban untuk mempelajari Ilmu Tasauf juga merupakan tuntutan "syariat" supaya boleh membezakan antara yang Haq dan yang batil.

Akhirnya, seseorang yang memiliki atau memahami hakikat setiap rukun akan mampu menterjemah hadith dan mentafsir al-Quran dengan baik. Setiap firman Allah dapat diterjemahkan dalam bentuk yang jelas dan tepat. Dan orang-orang sebegini sebenarnya adalah orang-orang yang mampu mencipta sejarah mereka sendiri seperti imam syafe’i yang mampu memperincikan hukum al-Quran dalam bentuk yang mudah difahami dan diterima pakai oleh sebilangan besar ummat Islam. Dan mazhab syafe’i ini menjadi pemudah dalam setiap urusan ummat manusia. Bila dah ikut mazhab, manusia2 yang masih belum mengusai syariat hanya perlu mengikut hukum mazhab tanpa perlu bersusah payah mentafsir sendiri al-Quran dan menghafaz setiap hadith Rasulullah. Ramai lagi di kalangan ulama tersohor yang mempunyai pengetahuan mendalam tentang ilmu hakikat kerana mereka ini adalah dari golongan huffaz dan ulama hadith yang menguasai keseluruhan ilmu syariat. Contohnya seperti imam Hambali, Maliki, Hanafi, Syed Qutb, Hasan al-Banna, Syeikh abd Qadir, ibnu Taimiyyah, Imam Ahmad, Baihaqi, al-Ghazali, at-Thobari dan lain-lain. Tapi sayang, mereka ni adalah dari golongan tabi’ tabiin(ulama zaman dahulu) dan tidak seorang pun ummat hari ini yang mampu mengikut jejak mereka. Yang tinggal hari ini hanyalah kitab2 yang ditinggalkan untuk manusia2 dhaif seperti kita untuk mengkajinya. Apa yang saya tahu, setiap perkara yang ditafsirkan oleh mereka adalah bersandarkan ketinggian ilmu pengetahuan dan bukan kepada logik akal semata mata. Jika kita ingin meletakkan diri kita setanding dengan mereka(cuba memahami hakikat) atau ingin mentafsir sendiri al-Quran dan hadith(kerana tak bleh terima pandangan mereka) pastikan kita ini dari kalangan orang yang benar-benar sudah menguasai syariat islam serta haffaz al-Quran dan keseluruhan hadith sahih. Bahkan kita dibenarkan tidak mengikut mana-mana mazhab seandainya penguasaan kita terhadap ilmu syariat adalah sangat tinggi. Pada waktu itu barulah kita boleh meyakini bahawa pendapat kita adalah kerana ilmu yang luas, bukan semata-mata memberi pendapat tapi masih jahil dalam ilmu, akhirnya syok sendiri.

Rujuk balik Qalam Syeikh abdul Qadir Jilani tadi, mencari hakikat tanpa syariat adalah batal dan sesiapa yang mempelajari syariat tanpa hakikat itu adalah rugi. Kalau syariat masih jahil tapi dah melihat hakikat, hakikat tu batal sebab ramai orang yang mengaku mengetahui hakikat ilmu pengetahuan tapi masih jahil dalam syariat Islam. Contohnya macam ajaran ayah pin tu, kononnya dah boleh berinteraksi dengan kerajaan langit dan sebagainya(mereka merasa itu hakikat) tapi yang sebenarnya hakikat mereka itu batal kerana kejahilan mereka pada ilmu syariat. Kalo tak caya, cuba tanya ayah pin hukum2 syariat gerenti tak bleh jawab. Kita sendiri, pastikan diri kita memahami syariat dengan mendalam kalau nak memahami hakikat pada setiap hukum dan firman Allah. Takut2 kita boleh tersimpang dan tersasar dari landasan sebenar kerana kejahilan kita. Dan apabila kita sudah menguasai syariat, barulah kita akan dapat memahami hakikat setiap perkara.. kerana tanpa hakikat, kita akan rugi. Sekarang ni muhasabah diri kita, sejauh mana pemahaman kita pada syariat Islam. Kalau masih cetek, belajarlah... utamakan syariat.. tinggalkan dulu perkara2 hakikat yang cuba kita cari kerana hakikat hanya boleh dilihat oleh mata hati yang diterangi tengan ilmu pengetahuan yang mantap. Saya menasihatkan diri sendiri dan sahabat.. Dalamilah syariat Islam..

Ilmu makrifat pula..sedikit sekali dalam pengetahuan manusia.. dan hanya Allah yang lebih mengetahui. Ilmu ini hanya dikurniakan kepada hamba2 yang terpilih dan sudah melihat hakikat dalam setiap ketentuan Allah. Orang yang berada pada tahap ini akan dapat mengenal Allah(kenal bukan beerti lihat-kenal melalui asma’ dan sifat2 wajib), khusyuk dalam setiap pekerjaannya, dan sentiasa mengingati Allah pada setiap hembusan nafasnya. Ketika solat, mereka dapat merasakan seolah-olah mereka sedang diperhatikan Allah hingga gementar setiap urat saraf kerana ketakutan dan malu kepada Allah. Mereka tenggelam dalam kekhusyukan dan rasa cinta kepada Allah. Mereka yang memiliki ilmu makrifat ini, seandainya melakukan pekerjaan, mereka akan melakukan bersungguh-sungguh kerana niat mereka hanya kerana Allah. Mereka akan sesungguh hati mencari dan menggali ilmu Allah supaya mereka dapat mengenal Allah dan setiap usaha mereka akan memantapkan akidah serta mendekatkan diri kepada Allah. Kerana itu, mereka terus-menerus melakukan kebaikan dan meninggalkan perkara2 yang boleh menyebabkan kemurkaan Allah. Seandainya, mereka tersilap atau terlupa, mereka segera bertaubat dengan taubat nasuha dan istiqamah dalam beramal ibadah. Orang-orang sebeginilah yang akan menggoncang dunia dengan kehebatan ilmu kerana keihklasan mereka kepada Allah. Mereka akan mampu mencipta sejarah dan mencorak tamadun. Golongan sebegini akan menguasai dunia dengan ilmu pengetahuan dan kekuatan iman. Percayalah, Islam akan tertegak kerana adanya golongan manusia yang sebegini… Islam akan kembali gah seandainya manusia2 yang mengaku tiada tuhan selain Allah dan Muhammad Rasulullah sudah menguasai syariat, thoriqat, hakikat dan makrifat. Kerana segala macam ilmu di dunia ini terangkum di bawah syariat Allah. Tidak ada satupun ilmu yang terpisah dari hukum Allah. Cuma hati2 yang buta tidak dapat melihatnya. Kerana itu, mereka yang mengaku dan merasa maju dengan ilmu mereka tapi meninggalkan tauhid kepada Allah akhirnya akan menemui kehancuran. Percayalah, masyarakat yang mengetepikan hukum Allah adalah masyarakat yang akan musnah kerana kerosakan sosial dan moral mereka ibarat barah yang menular.. senyap namun akhirnya menjadi kronik.

Pengajarannya, perlukah seseorang itu mengambil diploma pengajian Islam selepas tamatnya pengajian dalam bidang sains? Selain dari mempelajari dari kelas agama dan mursyid di luar sana, perlu ada bukti pengijazahannya. Bukan untuk menunjuk kepandaian, bahkan jauh sekali untuk mengumpul saham gah adanya lulusan (Nau’zubillah), tetapi undang-undang pemerintah yang serba logiknya.. tauliah itu penting untuk menyampaikan syariat Islam yang indah.. walaupun Islam itu mudah.. benarkah begitu? Waalahua'lam

Asmah Alias-11 Jan 2010

Innallahama'ana




Tahajjud pembangun jiwa

Setiap pagi tahajjudlah kepada Allah
Kesunyian itu akan mendekatkan diri kepadaNya
Bahkan sejuk hawa pagi akan menyuburkan jiwa

Kadang kala di tempat kerja
Lebih-lebih lagi tempat bergaulnya manusia
Sikap adu domba seolah-olah biasa
Yang benar dan salah digosip semua
Antara punca utamanya
Kurangnya tahajjud.. atau tidak pernah tahajjud agaknya
Bukankah Allah mendengar segala masalah problemnya
Mengadu saja pada yang Esa
Penyelesaian pasti datang, hanya tunggu masanya
Bahkan Allah ganjarkan pahala berlipat-ganda
Kerana percayanya kita kepada kuasaNya

Bertahajjudlah.. di situ tempat yang sepatutnya
Sungguh Allah bersama kita

Asmah Alias-11 Januari 2010